„...aşteptarea fericirii cereşti reuşeşte ceea ce altfel pare imposibil, anume să fie în două locuri deodată: lucrează în ceruri şi de asemenea şi pe pământ".
Kierkegaard
S-ar spune că cel care aşteaptă are vocaţia bilocaţiei. E prezent şi imediat, şi în transcendenţă.
Incep cu citatul meu preferat si cu una din parabolele mele preferate din cartea Parabolele lui Iisus. Adevarul ca poveste-Andrei
Plesu
Marcu 4,26-29:
Şi zicea: „Aşa este împărăţia lui Dumnezeu, ca
un om care aruncă sămânţa în pământ, şi doarme şi se scoală, noaptea şi
ziua, şi sămânţa răsare şi creşte fără ca el să ştie cum. Că pământul rodeşte
de la sine: mai întâi pai, apoi spic,apoi grâu deplin în spic. Iar când rodul
se coace, îndată trimite secera, că a sosit secerişul."
în toate parabolele care invită
la veghe şi priveghere, la aşteptarea neodihnită a celui plecat, intră în joc
tema absenţei şi a felului în care poţi şi trebuie să-ţi organizezi viaţa,
având care reper însăşi absenţa celui aşteptat. Ce faci în intervalul de timp (nedeterminat) care te separă de reîntoarcerea
„stăpânului"? într-un anumit sens, aceasta este situaţia fondatoare a
credinţei a oricărei credinţe. Credinţa
nu lucrează cu certitudini imobile,nu se raportează la tranşante „vecinătăţi" orientative, nu construieşte pe evidenţe. Ea
este, dimpotrivă, un pariu pe inevidenţă, un mod de a trăi în lipsa garanţiilor
ultime, în tensiunea unei expectative fără termen. Credinţa merge pe încredere,
speranţă, arvună şi răbdare. Ea practică receptivitatea dinaintea unei
instanţe care nu afirmă şi nu se afirmă imperios.E dialog calm cu
o promisiune. A fi credincios nu e a te mişca teleghidat în
limitele unei
dogme şi ale unei „legislaţii" imediate, ci a evolua liber în cadrul unui „proiect",
asumat fără constrângerea unei„prezenţe" autoritare. Nu ţi se spune ce să faci, nu ţi se impune o
adeziune de tipul înregimentării. Accepţi, în mod lucid, cătrebuie să creditezi posibilul adevărului, nu ecuaţia lui stearpă. Accepţi că
nu ai acces direct la sensul lucrurilor, la misterul angrenajului
lor, la înţelesul binelui şi al răului, la sursa lumii create, la Dumnezeu.
Dar aştepţi.
Dumnezeu este, astfel, absenţa care devine
prezentă prin aşteptarea ta.
Cu alte cuvinte, aşteptarea este - dacă ni se îngăduie acest barbarism – prezentificarea
inactualului, substanţierea unui imediat potenţial.
Parabolele pe care le avem în vedere configurează tema aşteptării, livrând suficiente detalii pentru a nu lăsa loc unor vagi manevre sentimentale sau speculative.
a.
Mai întâi, toate ne spun că nu e vorba de o aşteptare nebuloasă, de
„presentimente", visătorie, „intuiţii" difuze. Cei care aşteaptă ştiu
ce şi pe cine aşteaptă. Aşteaptă sosirea mirelui (Fecioarele nebune) - ceea ce face parte
dintr-un ritual precis şi concret - sau aşteaptă reîntoarcerea acasă a stăpânului,
o reîntoarcere anunţată chiar de el şi care, deşi greu de anticipat temporal, este
inevitabilă. Faptul de a fi „absent" nu este, deci,actul unei entităţi
„închipuite", al unei presupoziţii fără contur,al unei
realităţi indefinite. Iar cel care aşteaptă nu investeşteîntr-un eveniment
obscur sau într-un personaj ipotetic.
Şi personajul, şi (re)apariţia lui sunt date.Dar sunt date
în modalitatea absentei.
Sunt date în aşa fel încât să solicite iniţiativa,
decizia, libertatea,capacitatea de participare
a celor „prezenţi". Dumnezeu
nu poate fi prezent în lume aşa cum e „prezentă" în lume lumea însăşi şi făpturile ei. Prin
raportare la modul prezenţei noastre, prezenţa Lui e de
tipul absenţei, după cum faţă de modul prezenţei Lui, prezenţa noastră e, de asemenea, o
specie a absenţei,
dacă nu a nefiinţei. Starea firească a lumii createaceasta este: Creatorul e
„absent" de pe scena creaturilor sale,iar creaturile sunt absente de pe
scena, transcendentă, a Creatorului. Am fost „alungaţi" din raiul Lui şi L-am alungat din
„locuinţa" noastră. Numai că - ni se spune – această „excomunicare"
reciprocă, această centrifugalitate instalată între lumesc şi supralumesc, e
episodică, întruparea e pecetea unei ireversibile reîntâlniri. Dar reîntâlnirea
trebuie aşteptată.
Nu trebuie să ne ia pe nepregătite,somnolenţi,netrebnici,nedicisi,îndărătnici. Aşteptarea trebuie să fie felul nostru de a fi, câtă vreme Cel Anunţat e
absent.
E un fapt că nu suntem obişnuiţi să ne organizăm viaţa în funcţie de
repere absente. Avem nevoie de un marcaj ferm, de trasee previzibile, de
reguli fixe. în această privinţă, legile naturii şi armătura juridică
a comunităţii ni se par infinit mai„utile", mai „de bun-simţ",
mai adecvate din unghi pragmaticdecât suspensia unei „aşteptări"
fără etape planificabile.
Legea credinţei nu e, propriu-zis, o „lege". E
o opţiune. Un „semn"către orizont, o deschidere care îşi produce reperele din propriaei
tenacitate, din parcursul pe care îl instituie. Miracolul este că această
„deschidere" (către o absenţă pe cale de a „surveni") e în mai mare
măsură născătoare de ordine interioară decât legiferările instituţiilor
curente, cu abundenta lor „prezenţă" în imediat.
b. Din parabolele aşteptării rezultă însă că aşteptarea
nu e o formă
de pasivitate,de moţăiala flască, petrecută
cu ochii spre orizont. Nu ni se cere „să ne ocupăm cu aşteptarea",
să practicăm aşteptarea în sine, inertă şi inarticulată. Ni se cere săaşteptăm
slujind,asumând o activitate utilă,
îndeplinind oîndatorire, o sarcină. Aşteptarea adaugă mereu faptului de
aaştepta o bună administrare a timpului parcurs în aşteptare.
Plecând, „stăpânul" lasă „fiecăruia lucrarea lui" (Marcu
13,34):„portarul" trebuie să fie oricând gata să deschidă
poarta,slujitorul pus peste celelalte slugi trebuie „să le dea hrană
latimp" (Matei 24, 45; Luca 12, 42).
Intervalul rezervat aşteptării nu tolerează
netrebnicia, iresponsabilitatea, abuzul faţă de semeni, nepăsarea, supensia
oricărei rigori, necredinţa, bazate,toate, pe anticiparea imatură a unei
infinite amânări a sorocului.Mai mult: când vorbim despre a face cum trebuie ceea ce ţi s-a dat de facut.
trebuie să avem în vedere nu o hărnicie difuză, o specie de activism surescitat,
ci capacitatea de a te concentra pe ficiul particular care îţi
revine, pe lotul tău specific, pe ceea ce ţi s-a delegat ca
„sarcină". Poţi avea tot soiul de virtuţi şi tot soiul de „vrednicii".
Dacă nu faci lucrul Anume pentru care eşti chemat, eşti pasibil de
cea mai severă corecţie. Degeaba s-ar îndeletnici „portarul" cu
treburile altora: va fi judecat numai pentru performanţa care i-a fost cerută. Cf.Charles W.F. Smith,The
jesus ofthe Parables,ed. cit., p. 176)
Aşteptarea se întreţine prin faptă,
dar fapta se legitimează prin fondul ei, incoruptibil, de aşteptare. A cădea, monomaniac, înmecanica „productivităţii", a te epuiza în execuţie oarbă, decerebrată, fără
dialog cu depărtarea şi cu zenitul, e a te sustrageîntâlnirii cu cel aşteptat, adică a
nu-l mai aştepta. Te apuci delucru
pentru a acoperi înţelept intervalul pe care îl ai în faţă şirămâi apoi prizonier în interval.
Uiţi raţiunea pentru care te-a imobilizat. Te plafonezi în „aici", pierzând dimensiunea totodată relativizantă şi salutară a
lui „dincolo". Trăieşti în imediateţea timpului cotidian şi
ratezi „timpul cel mare" al sorocului eshatologic. Cu alte cuvinte, înlocuieşti expectative seminală prin cronologie stearpă.
c. Parabola seminţei care
creşte singură se referă, în numai patru versete, tocmai la raportul dintre
cele două registre ale timpului, cu care se împleteşte (sau ar trebui să se împletească) viaţa celui
care aşteaptă. Ni se vorbeşte, pe de o parte, despre marele ciclu al însămânţării şi recoltei, un
ciclu care evocărelaţia dintre început şi sfârşit, dintre origine fecundă şi
apoteoză apocaliptică, dintre prima carte a Scripturii şi cartea ei ultimă.
Pe fundalul cosmic al acestui spectacol,
sedesenează, pe de altă parte,
ciclul minor al vieţii cotidiene,
aldestinului individual: ciclul zilei şi nopţii, al somnului şi alstării de
veghe. Ciclul dintâi, care descrie traseul dintre Alfa şiOmega, are o amploare
de natură să-l facă imperceptibil. Nu-l putem măsura. Nu trăim în desfăşurarea lui. E de
observat, dealtfel, că, între cele două capete ale lui (care, de fapt, sesuprapun,
căci sfârşitul e deja prezent în episodul inaugural, aşacum recolta e
deja prezentă în sămânţă), intervalul e obscur şiincontrolabil. La suprafaţa
acestui interval se află istoria, careînsă nu se legitimează şi nu se explică
decât prin ceea ce se petrece în ascunsul ei.
Acolo,
în ascuns, „se face" istoria.
„Realitatea" nu e decât camuflajul unei subterane
germinative ,chipul exterior al unui proces de „coacere", cu alte legi şi alteorizonturi
decât cele presupuse îndeobşte. Dincolo de istoria factuală sau, mai exact, dincoace
de ea, are loc evoluţia unei virtualităţi spre propria ei actualizare:
parcursul, plin de consecinţe, al unei însămânţări. Dacă te situezi strict
în perimetrul temporal al ciclului mic, nu poţi vorbi de un sens al istoriei, cum nu poţi vorbi de sens în
general.
„Sensul" se construieşte după o regulă
strictă, dar inefabilă. Nu „îl dai": participi la constituirea lui, chiar dacă, asemenea
semănătorului, „nu ştii cum". Sensul istoriei şi al universului creat
nu poate fi obiect de cunoaştere. Nu e ceva de inventat sau de găsit. E ceva de creditat.
Iar formula revelată a acestui „credit" este„împărăţia lui Dumnezeu" şi orientarea constantă spre ea. Ceea ce ni se cere e să credem în această perspectivă şi să aşteptăm împlinirea ei. Ni se cere să introducem în ciclul secund al vieţii noastre - repetitiv şi, ca atare, previzibil-dimensiunea ciclului mare: altfel spus, să cultivăm încrederea şi răbdarea.
Iar formula revelată a acestui „credit" este„împărăţia lui Dumnezeu" şi orientarea constantă spre ea. Ceea ce ni se cere e să credem în această perspectivă şi să aşteptăm împlinirea ei. Ni se cere să introducem în ciclul secund al vieţii noastre - repetitiv şi, ca atare, previzibil-dimensiunea ciclului mare: altfel spus, să cultivăm încrederea şi răbdarea.
Aceasta este „înţelepciunea agricultorului".
El are:1. încredere în dezvoltarea autonomă („automată",automate,spune textul grecesc) a seminţei, deşi nu o pricepe şi nu o poate influenţa, şi
2. ştie să trăiască aşteptând, să doarmă şi să se trezească destins, ca unul care nu se îndoieşte de legătura inevitabilă dintre semănat şi seceriş, între clipa decisivă a însămânţării şi clipa inconturnabilă a culesului e spaţiul libertăţii sale.
El are:1. încredere în dezvoltarea autonomă („automată",automate,spune textul grecesc) a seminţei, deşi nu o pricepe şi nu o poate influenţa, şi
2. ştie să trăiască aşteptând, să doarmă şi să se trezească destins, ca unul care nu se îndoieşte de legătura inevitabilă dintre semănat şi seceriş, între clipa decisivă a însămânţării şi clipa inconturnabilă a culesului e spaţiul libertăţii sale.
O libertate care nu poate
face abstracţie deritmurile „naturii" (ziua şi noaptea), dar o libertate în al căreisubsol se mişcă lent şi ascuns o întreagă cosmogonie.încredere,
răbdare şi ritm,aceasta este „tehnica" de aşteptare aordinii
finale. Aceasta este „respiraţia" libertăţii omeneşti. Ea nu are nimic
de-a face nici cu zelul insomniac, nici cu vreo amorţeală
utopică.
Parabola vorbeşte, prin urmare, despre două
feluri de timp: timpul mare, ceresc, al arcului dintre
început şi sfârşit, şi timpul mic, pământesc, al cadenţei zilnice.
Timpul cel mare nu e la capătul timpului mic, nu e revărsarea
viitoare a efemerului în eternitate. Timpul mare lucrează deja, nevăzut, dar sigur, la temelia timpului mic. Cu alte cuvinte, el e deja
prezent.
Problema este că, în mod obişnuit, noi nu
suntem prezenţi în el.
………..
Pg.148
Cea mai bună investiţie a libertăţii în
intervalul dintre început şi sfârşit este efortul neîntrerupt de a cupla timpul
zilei cu timpul împărăţiei; timpul care ţi s-a dat, cu Sursa din care ţi s-a dat timpul. Trebuie, aşadar, să
trăieşti simultan în cele două registe ale timpului: timpul tău, în care eşti singur, şi timpul lui Dumnezeu, în care eşti însoţit.
A te
raporta la timpul împărăţiei e a trăi deopotrivă viaţa agricultorului şi a
seminţei, a te redefini, clipă de clipă, în termenii posibilului tău,a
contempla fiecare zi ca pe latenţa unei încolţiri.
O distincţie lămuritoare în perimetrul
temporalităţii face Giorgio Agamben, într-un scurt eseu intitulat „Biserica şi împărăţia" (Cf.Giorgio
Agamben, Prietenul şi alte eseuri ,Humanitas,Bucureşti, 2012, pp. 55-68)
Ne mişcăm, deopotrivă, în trei registre ale timpului:timpul chronologic (liniar, omogen, potenţial infinit), timpul apocaliptic (timp al sfârşitului timpului, al ultimei zile, al mâniei) şi timpul mesianic,care se situează în desfăşurarea timpului cronologic, dar se defineşte printr-oconstantă raportare la
timpul apocaliptic.
Ne mişcăm, deopotrivă, în trei registre ale timpului:timpul chronologic (liniar, omogen, potenţial infinit), timpul apocaliptic (timp al sfârşitului timpului, al ultimei zile, al mâniei) şi timpul mesianic,care se situează în desfăşurarea timpului cronologic, dar se defineşte printr-o
Timpul mesianic este „o transformare calitativă a timpului trăit", un fel de a traversa„ziua de azi" din
perspectiva „zilei care va veni". Cu alte cuvinte, el implică
asumarea vremelniciei ca vremelnicie, parcurgerea
ei ca pe
un interval care există şi nu există, ca pe unreal secund, fără altă consistenţă ontologică
decât aceea pe care i-o dă disoluţia lui finală.
Timpul
mesianic e timpul aşteptării.
Agamben citează, în acest sens, un tulburător
pasaj din I Corinteni 7, 29-31, despre modul în care ar trebui să funcţionămîntr-un context al
„vremii care se scurtează": să te întristezi ca şicum nu te-ai întrista,
să te bucuri ca şi când nu te-ai bucura, săai ca şi cum n-ai avea: „...cei ce
se folosesc de lumea aceasta"să se folosească de ea „ca şi cum nu s-ar folosi
deplin; căcichipul lumii acesteia trece".
d. Cel care
aşteaptă pare, aşadar, să fie
înzestrat cu o virtute rară
şi subtilă: virtutea de a trăi simultan în timp şi în afara lui, în certitudinea imediatului şi
în incertitudinea perspectivei ultime, în liniştea funcţională a cotidianului şi înneliniştea zilei de pe urmă.
S-ar zice că parabolele aşteptării
cer insului care se află în condiţia de a aştepta o „calificare"
ieşită din comun, o structură aparte: el trebuie să reziste unei solicitări
contradictorii, unei „dedublări" riscante; trebuie, în fond, să fiedeopotrivă prezent în
lume şiabsent din ea, să consimtă la destinul său pământesc, ştiind
însă că e vorba de un destin de tranzit. A fi „între oameni" şi a fi,
totodată, „cu Dumnezeu" nu e o îndeletnicire la îndemâna oricui.
Textele nu încurajează,totuşi, vreo formă
de „excepţionalism".
Ceea ce ni se cere nu este să avem
„geniul" aşteptării, ci, dimpotrivă, umilitatea ei. Ni se cere să nu ne instalăm,confortabil şi suficient, în
„subînţelesurile" vieţii curente, să nu acordăm „actualităţii"
dimensiuni
Monumentale.
Ni se cere - cu un cuvânt
atribuit lui Iisus în Evanghelia după Toma - să fim „trecători".
…………..
e.Somn, Veghe, Noapte.
La prima vedere, parabolele pe care le
comentăm construiesc pe opoziţia fermă dintre somn şi veghe,şi dintre
claritatea zilei şi întunericul nocturn. Trebuie totuşi să observăm că nici
somnul, nici noaptea nu sunt monoton„negative", după cum nici
simpla insomnie sau perpetuitatea diurnă nu sunt condiţii
suficiente (şi cu atât mai puţin optime) pentru a mijloci
experienţa
aşteptării lucide. în definitiv,Toate cele zece fecioare (aşadar şi cele „înţelepte") dorm (cum doarme şi
agricultorul din Parabola seminţei care creşte singură), ceea ce
dovedeşte, pe de o parte, că somnul ca atare nu e interzis în mod formal şi, pe
de alta, că faptul de a
nu dormi nu e, în sine, suficient pentru a
semnala buna aşezare eshatologică a „aşteptătorului".
Slujitorul credincios şi
înţelept (Luca 12, 42-46) nu se distinge,în primul rând, prin virtutea de a rămâne treaz, ci prin conştiinciozitatea cu care îşi îndeplineşte, în
absenţa stăpânului,sarcina care i-a fost încredinţată.
A fi „pregătit"(hetoimos) înseamnă
nu atât a ieşi din ritmul vieţii zilnice, cât a avea o constantă
„prezenţă de spirit", a asuma aşteptarea activă ca mod e viaţă, ca
speranţă în act.
“Important
este ca „ori de veghem,ori de dormim - împreună cu El să vieţuim".
(1
Tesaloniceni 5,10). Cu alte cuvinte, avem de-a face cu un tip de veghe care e deasupra
alternanţei dintre trezie şi somn: ca şi cum „ochiu închis afară
înăuntru se deşteaptă", ca şi cum somnul trebuie să se
instaleze fără adormirea totală a conştiinţei vigile. Cel care aşteaptă nu
face, în timpul nopţii, decât să treacă de la aşteptarea alertă, dinamică, la
aşteptarea latentă.
Cine e„pregătit" nu e, nu
trebuie să fie, mai puţin pregătit când doarme.
A fi pregătit tocmai asta înseamnă: a fi pregătit tot timpul,
oricând, chiar şi în episoadele crepusculare din curgerea orelor. Aşteptarea omogenizează fragmentele
timpului.
f.
Furul (hotul)
aici am ramas fara cuvinte, voi edita mai tarziu.
g. face referire la Parabola celor zece
fecioare care contine si varianta
feminista
………………..
pg.164- din op. citata
Textul din capitolul13 al Evangheliei după Luca foloseşte, în mod semnificativ,
de două ori (Luca 13, 25 şi Luca 13, 26) verbul „a începe", ca
pe un antidot la „niciodată".
Dar e un fel de a începe prea târziu:
„...veţi începe(arxesthe)să staţi afară şi să bateţi la uşă ..." şi „veţi începe să ziceţi".
Dar a începe să baţi
la uşă abia când uşa ţi
se închide în faţă e o întreprindere perdantă. începutul trebuie pus la
timp.
Iar aşteptarea nu e altceva
decât a începe la timp, a arvuni din vreme recunoaşterea celui aşteptat,
întâlnirea cu el.
Altfel spus, a începe să-l simţi prezent încă din intervalul absenţei lui.
PS: sunt doar citate adunate, ca sa redactez eseul meu personal imi trebuie un strop de liniste.
Cât de adevărate cuvintele acestui text ! Nu am înțeles cine e autorul, dar e un text plin, plin... de viață ! Despre așteptarea Lui, a capătului, a deznodământului, am avut și eu aceleași percepții chiar dacă n-am știut să le pun în cuvinte. Timpul nostru se împletește cu timpul eternitățiii, pentru că noi trebuie să trăim tot timpul ca și cum am fi în prezența Lui/Ei. Chiar aflați în plin vârtej al vieții, să nu uităm ce așteptăm, și de ce suntem aici. Și să ne facem exact munca încredințată - ah, asta e un subiect sensibil ! Eu nu știu dacă am păstrat de la început munca încredințată, nu mai sunt sigură, știu doar că fac tot o muncă ce sper să fie trecută drept folositoare la final.
RăspundețiȘtergereIar paragraful ultim, despre faptul că trebuie să ne gândim la obiectul așteptării ca și cum ar fi deja aici, îmi amintește de Steinhardt: ”Cine pornește spre Hristos, oricât de lungă și grea i-ar fi calea, a și ajuns deja la El.”
Mulțumim, textele tale ne dau de gândit ! Ce bine că tu rămâi mereu în așteptarea corectă !
Textul e din ”Parabolele lui Iisus. Adevarul ca poveste” de Andrei Plesu.mi-au placut conferintele inregistrate pe youtube cu intrebarile adresate autorului
RăspundețiȘtergereCultiv si eu rabdarea de-o vreme, lecturile care m-au ajutat sa inaintez au miez de poveste, trecand pe la Rohia sau prin orice alt loc plin de spiritualitate n-ai cum sa nu observi frumusetea.
Partea cu asteptarea nu se muleaza pe vremurile noastre pentru ca, fiind cuprinsi de agitatia existentei, nu toti intelegem rostul asteptarii. Chiar si cand te rogi ai credinta ca se implineste dorinta adresata Divinitatii. asa e si cu munca incredintata, o faci pentru ca stii sigur ca foloseste cuiva.
”Cine pornește spre Hristos, oricât de lungă și grea i-ar fi calea, a și ajuns deja la El.” e atat de greu sa ramai pe cale... multumesc!