miercuri, 3 iunie 2015

Coronita zanelor-ciresar






Câteva explicaţii  legate de  poveştile cu sânziene ale copilăriei mele.


-Sânziana, tu de unde vii?


-Vin din Noaptea de Sânziene a timpului oprit, de pe meleagurile copilăriei mele, din zorii unei dimineţi de vară.

Legenda spune că sânzienele sunt  nişte fete foarte frumoase, care trăiesc prin păduri sau pe câmpii, se prind în horă şi dau puteri magice plantelor.

Plantele culese, puse la uscat chiar dădeau imunitate peste an, pielea, părul căpăta culoarea frunzelor de nuc sau a grâului auriu.

Aceste zâne bune  sunt sărbătorite in luna iunie, ele fac culturile să rodească, dau prunci sănătoşi femeilor căsătorite, înmulţesc păsările şi animalele şi tămăduiesc bolnavii.

În schimb, dacă oamenii nu le sărbătoresc cum se cuvine, ele se supără şi devin asemenea zânelor rele cunoscute în popor drept iele sau rusalii.

În Noaptea de Sânziene se fac focuri, băieţii merg pe dealuri să aprindă focuri prin care sar pentru a se purifica. Practicile legate de cununa sânzienelor, aprinderea unei torţe de către băieţi, torţă numită "făclia de Sânziene" fac din această sărbătoare una inchinată Soarelui.

M-a surprins un amănunt legat de copilăria mea, vedeam aceste obiceiuri an  după an neştiind pe atunci că sunt  o zodie  solară,  tin minte că nu-mi plăcea numele meu pentru că era la fel cu al verisoarelor mele şi  nu se distingea prin nimic al meu. Mi-as fi dorit să mă cheme Ana, simplu şi atât. Aşa o chema pe bunica care mi-a fost apropiată, când venea vorba de răsfăt si de toane.

Mai târziu, am aflat că ceea ce e unic e harul moştenit, hărăzit, explicat mai târziu mie, sub felurite forme şi explicaţii  primite de la persoane neobişnuite.

Prinse în cunună, sânzâienele proaspăt culese de mine erau aruncate pe casă, în dimineaţa următoare descopeream urme de păsări, uneori mama lăsa un creion ca să  mă încurajeze să-mi fac temele de vacanţă.

Ĩntr-un an a trecut un zburător, sânzâienele s-au luat la întrecere printre spicele de grâu. Lanuri verzi-aurii nesfârşite mi se derulează prin faţa ochilor, nu-mi aduc aminte ce cântece purtam cu mine.

N-am mai împletit coroniţe decât din flori albastre de câmp şi floarea soarelui.

Vin din copilăria mea ca dintr-o carte şi  port  pe mine o rochiţă albastră.

-Tu de unde vii?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu